Ann Elin tur til Barcelona

Dette er en gjestepost av Ann Elin tur til Barcelona. Du kan lese mer om hennes reiser og eventyr i Barcelona på hennes reiseblogg her.

Turistattraksjoner

Jeg var så heldig å tilbringe to uker i fantastiske Barcelona, en by som kryr av turistattraksjoner. Jeg fikk sett mange av dem, og fikk underveis en forkjærlighet for arkitekten Antoni Gaudi, som står bak tre av byens største attraksjoner: La Sagrada Familia, Casa Batllo og Park Guell – alle sammen et must når man besøker byen.

The magic Fountain

I tillegg lærte jeg meg fort at den beste måten å oppdage byen på var å hoppe på en t-bane for å komme til de interessante områdene, og utforske dem til fots – med eller uten guide. Gjennom slike oppdagelsesreiser opplevde jeg handlegaten La Rambla, det gotiske distriktet med sine mørke og fascinerende steinbygninger, modernistdistriktet, The magic Fountain med sitt fantastiske show, festningsparken på toppen av Montjuic, og et ukjent antall promenader og parker langs stranden og i hjertet av byen. Jeg var også en tur oppe i ballong og fikk se åsene rundt Barcelona, med utsikt helt til fjellene i Sveits. For fotballinteresserte kan det dessuten være en tanke å få med seg en kamp – Barcelona er jo et fotballeldorado!

Hadde jeg kunnet gjøre noe om igjen, ville jeg ha beregnet mer tid i festningsparken. Jeg ville ha tatt med niste og et pledd å sitte på, og tilbrakt dagen der med god tid. Både utsikten der oppe fra og selve området er verdt en tur. Sist tok jeg taubanen begge veier, men kanskje ville jeg ha valgt å gå litt av turen nedover neste gang, og ta taubanen det siste stykket.

Når man oppdager Barcelona til fots, finner man skjulte skatter rett som det er. Plutselig finner du en gjemt bakgård med unik arkitektur, en gatefest du ikke visste om, eller en liten kafé i et smalt smug. En av disse kan vise seg å være Picassos stambar fra hans ungdom.

Picasso hadde mange år i Barcelona, og byen har som seg hør og bør et Picasso-museum. Dette var dessverre nedturen for min del, og til tross for at jeg ikke hadde så store forventninger i forkant, synes jeg ikke det var verdt tiden – den guidede gåturen for å komme dit var mye mer interessant.

Mat

Jeg er vegetarianer, og Barcelona er kjent for å ha et stort utvalg vegetariske spisesteder. Maoz, et lite sted ikke langt fra La Rambla, ble raskt min favoritt – enkel, god og billig mat, samtidig som det ligger så sentralt at det er et godt utgangspunkt for et måltid når man er ute på oppdagerferd i byen. Og man trenger definitivt ikke være veggis for å sette pris på maten der!

Ellers er Barcelona generelt et rimelig sted å spise, og spisesteder finnes overalt. Å stikke innom et innbydende sted man tilfeldigvis går forbi, kan fort vise seg å bli dagens høydepunkt.

Shopping

Shopping er et must i Barcelona. Det finnes så mye spennede overalt, for det meste innefor en fornuftig prisklasse. La Rambla regnes som en av de store shoppinggatene, men for min del ble det mest vindusshopping – prisene der er tilpasset turistnivå, så de skjulte, og rimelige, skattene finner du helst i en butikk du oppdager på et gatehjørne andre steder i byen. Men gaten i seg selv bør oppleves, om ikke annet så for å ha vært der – og det er mye mer å se der enn butikker. La Rambla har et yrende uteliv, og et utrolig antall gategjøglere av alle slag.

Byen

idatroll5Å finne frem i Barcelona er enkelt, til tross for at det kan virke uoversiktlig ved første øyekast. Byen er delt i distrikter som gjør det lett å holde dem fra hverandre. Det gotiske distriktet med sine høye bygninger og trange smug er kanskje det mest uoversiktlige området, men det er begrenset geografisk, så om man roter seg bort kan man gå så rett frem som mulig for å komme ut til mer oversiktlige bydeler. Det sies at det å gå seg vill i det gotiske distriktet er en attraksjon i seg selv, og jeg kan i alle fall bekrefte at det er et spennende område man må passe på å få med seg.

Kollektivtrafikken er godt utbygd, og tar deg dit du vil – inkludert alle turistattraksjonene. I tillegg er bykjernen så full av opplevelser at det beste fremkomstmiddelet man kan ha er et par gode sko. Å rusle rundt i Barcelona på høye heler er derimot ikke noe sjakktrekk, siden mange av gatene er brostensbelagte.

Før jeg dro til Barcelona ble jeg advart om høy kriminalitet, og om å ikke bære på veske som noen kunne stjele. Mitt inntrykk av byen var derimot at den var ryddig, ren og vennlig, og jeg verken så eller opplevde noe av det jeg ble advart mot – til tross for at jeg var ute overalt både dag og kveld. Men som alle andre steder kan det lønne seg å ikke lyse turist lang vei, så speilreflekskamera rundt halsen, rumpetaske og ryggsekk er kanskje ikke noen god kombinasjon. Og så tar man selvfølgelig vare på tingene sine slik man ville ha gjort hjemme, og lar være å gå med hele feriebudsjettet i kontanter i vesken.

Barcelona er en by full av kontraster, samtidig som det ser ut som at alle har det travelt, så har de likevel alltid tid. Jeg liker å blande meg med lokalbefolkningen når jeg er ute og reiser, og menneskene i Barcelona er åpne og imøtekommende. I løpet av mine to uker der fikk jeg venner som jeg gikk ut med på kveldstid, og koste meg sammen med. Det er mange som ikke snakker engelsk, men om viljen er til stede klarer man likevel å kommunisere på et eller annet vis.

Barcelona er et sted jeg gjerne reiser tilbake til en dag, både for å gjenoppleve det jeg allerede har sett, og for å oppleve nye ting. Man kan få med seg alt det viktige i løpet av en helg, men samtidig kan man være der i et par uker og fortsatt ha mye igjen å oppdage – man blir aldri lei.

Overnatting

Silken Concordia

Silken Concordia – et anbefalt hotell

Jeg bodde på Hotel Front Maritim litt utenfor byen. Det var nært både buss, t-bane og strand, og var egentlig et litt tilfeldig valgt hotell. Det er dessverre ikke et hotell jeg vil velge på nytt, noe som skyldes selve hotellet, og ikke beliggenheten.

Det er mange hotell å velge mellom i Barcelona, og selv de som ser ut til å ligge et stykke unna sentrum kan vise seg å være gode valg på bakgrunn av byens gode kollektivtrafikk.

Dersom jeg en dag reiser tilbake til byen, ville jeg nok likevel velge et hotell i sentrum – litt for å oppleve byens yrende liv også på nattestid. Fordelen med et hotell litt utenfor sentrum er nattero og god søvn, men ulempen er når man skal tilbake til hotellet en sen utekveld og må bruke taxi fordi t-banen har sluttet å gå. Hvilket hotell det eventuelt blir vet jeg ikke før jeg sitter og planlegger turen, for hotellvalget mitt har noe med hva jeg føler for akkurat der og da. Men overnattingsprisene er sjelden så høye at man ikke kan ta inn på akkurat sitt drømmehotell… Se anbefalte hotell her: Hoteller i Barcelona